Scroll Top
Service_maintenance_usepatches
Försträkningar – vad är grejen?

<!doctype html>




 


View this email in your browser







Smart att inte vänta med att beställa nya segel inför årets säsong. Flera av våra underleverantörer varslar för prisjusteringar under våren. Som en naturlig förlängning av det så kommer även pris på segel att påverkas. Det kan vara smart att tidigarelägga segling inköp. 

Via offertformuläret kan du få en offert på segel som är anpassade för din segling.
Fyll i dina uppgifter så återkommer vi till dig.  

Beställningar efter 10 maj kommer att påverkas av prisjusteringar. 

GE MIG EN OFFERT

CODE PERMANENT HOIST 

 

Code Permanent Hoist har en väldigt vid och förlåtande omfång mellan ca. 55-120° TWA. Exakta vindvinklarna beror på båttyp, vikt och stabilitet.

Den UV-skyddade Code Permanent Hoist är perfekt för cruisingseglare som är ute efter max power, men samtidigt extremt enkel hantering på havet.

Seglet är en del av ”Code” familjen, men speciellt designad för att stanna uppe, redo for användning hela tiden! Är inte det vad alla cruisingseglare är ute efter?
Seglet kan hissas i hamn och kan sedan sitta uppe hela dagen, över natten och till och med i veckor medans du är iväg.

LÄS MER

Förstärkning – vad är grejen?



Det finns många förstärkningar i ett segel. Ditt nya segel blir utrustat och levererat med förstärkningar I hornen och reven på seglet. Dessa förstärkningar är extra lager av tyg för att göra seglet tillräckligt starkt när de är belastade.
De förstärkningar du som seglare behöver ta itu med själv kallas ofta för spridarförstärkningar.

Spridarförstärkningar för storsegel

är vanligtvis cirkelformade. Det yttre lagret är segelreparationstejp, i en så lik färg som seglet som möjligt. Insidan av förstärkningen måste vara av ett starkare material (polyester, dynema eller aramid).

Bästa sättet att markera var förstärkningarna ska monteras är att hissa seglet och låta en person klättra upp i masten och markera seglet. Om seglet är utrustat med rev måste även reven bli förstärkta. För tävlingssegel, som är byggda av lätta material, är det viktigt att skydda seglet på dessa punkter. För långdistanscruising, där du kan segla flera dagar med seglet vilande på spridarna, är det också viktigt. Traditionellt vävt tyg för typiskt kryssningsbruk är mycket tåligare, så dessa förstärkningar är inte lika viktiga på den segeltypen.

 

 

Spridarförstärkningar för rullstor med rullmast 

är ca 30 cm höga och tillräckligt långa för att täcka seglet både inrullat och utrullat.  Håll ett extra öga på lattfickorna om du har lattor i seglet. Med tiden kan det bli nödvändigt att lägga till extra förstärkningar på lattans nedslagspunkter. Du kan läsa mer om rullstorsegel här.

Spridarförstärkning för överlappande försegel

har två syften. Det är viktigt att ha förstärkningar formade som cirklar där seglet träffar spridaränden, men det är också viktigt att ha en remsa på cirka 3 % höjd av akterliket som täcker och skyddar från framsidan av förstärkningen och hela vägen till akterliket. När du slår kommer segelreparationstejp som förstärkning på seglet att skydda segelytan och se till att liket inte kan fastna i något.

Mantågsförstärkningar är formade

lika med de överlappande förstärkningarna på genuan, av en cirkelformad förstärkning med ett fast material på insidan täckt av segeltejpsförstärkning. En bra idé är att förstärka ditt segel innan det slits genom segelduken. Du vet att det är dags att byta förstärkning när du kan se segelduken genom det. När det byts ut kommer området att se ut som nytt igen och vara redo för dig att njuta av ytterligare ett par säsonger.

 

 

Se upp för skav

Utöver ovanstående bör du i allmänhet se upp för utsatta ställen, som t.ex. radar och ljus/lanternor. Om liket överlappar backstaget kommer seglet kanske behöva extra skydd. Titta på ditt segel då och då, och om du ser märken på ytan kan det vara värt att applicera en lapp med segelreparationstejp. I allmänhet, när du applicerar förstärkningar, se till att seglet är helt sträckt och att förstärkningen inte appliceras för tight på seglet. Om du monterar förstärkningen så att förstärkningen är mer spänt än seglet kan seglets form påverkas. En annan typ av förstärkning som du kan överväga att köpa med ditt storsegel med fullattor är en vävförstärkt lattficka med webbing. 

Service ingår

När du beställer ett segel av oss är du välkommen in med seglet efter första säsongen för översyn. Då ser vi till att fästa förtätningar där vi ser att det kommer utvecklas förslitningar på seglet innan det går sönder. På så sätt förlänger du livslängden på ditt segel och förbygger att det kommer onödiga skador i framtiden.

Du får även med en Elvstrøm Sails tillbehörsväska med segelreparationstejp för storsegel med horisontella lattor om du själv ser att seglet behöver förstärkas någonstans medan du är ute. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer. Eller klicka här för mer info

 

 

JAG VILL HA OFFERT PÅ NYA SEGEL

Lämna in dina segel på Hjertmans

För att vi vill göra det enkelt för våra kunder kan du lämna in dina segel för översyn på Hjertmansbutiker. Du kan också få offert på nya segel. 

  1. Fyll i dina uppgifter i här 
  2. Märk ditt segel med namn och telefonnummer
  3. Lämna in i seglen i valfri Hjertmansbutik

Klicka här för att lämna in segel hos Hjertmans.



FacebookFacebook

InstagramInstagram

EmailEmail

WebsiteWebsite

Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*Our mailing address is: info@elvstromsails-sverige.se
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*


Integritetspolicy
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Cookies används bland annat för att komma ihåg dina inställningar, erbjuda säker inloggning och för att analysera vår trafik. Om du inte vill tillåta cookies kan du stänga av dem i din webbläsare. Läs mer om våra cookies