Vi snackar rullsegel
Det är ingen hemlighet att vi har lagt ner mycket tid och timmar på att utforma rullsegel – och vi fortsätter att göra det. Varför?
Med rullsegel är det enkel att reva och optimera segelytan från sittbrunnen. Seglingen blir enklare, säkrare och materialet håller längre.
Med Elvströms rullsegel kompromissar du inte med prestandan. Unika vertikala lattor kombinerar enkel hantering och hög prestanda. De vertikala lattorna rullas enkelt in i masten. Nedan går vi igenom några av de avgörande detaljerna.
Vad är grejen med lattor?
Rullsegel utan lattor, med dålig stabilitet i akterliket ger inget optimal segel. Att använda lattor var verkligen en milstolpe för utvecklingen av rullsegeldesignen.
Genomgående stående lattor ger dig en positiv kontrollerad akterrunda, bättre prestanda och en klart roligare segling. De långa vertikala lattorna ger lika bra support för akterliket och stabilitet oavsett om seglet är helt utrullat eller revat. Vid revning rullar du in till en fullatta och får ett tajt förlik.
De genomgående lattorna består av två delar där övre delen är av kolfiber. Den styva överdelen ger optimalt stöd för akterliket. En kort latta placerad mellan de genomgående förstärker ytterligare och förlänger livslängden på akterliket.
Att rulla in ett segel är väldigt enkelt. Lattorna kan till och med integreras i membranen utan utanpåliggande lattfickor. Det blir en helt ren segelduk. Nedan ett EPEX dubbel taft segel med integrerade lattfickor och “easy tie on” system som låser lattorna i lattfickan.
Stabilt segel
Ett rullsegel med genomgående stående lattor är stabiliserat med lattorna genom att stötta akterrundan, det som bruka kallas roachen på seglet.
Ett stabilt akterlik gör också att veck elimineras
Enkel inrullning och revning
De genomgående lattorna sträcker seglet när det rullas in så att veck undviks vid inrullning och revning.
Vid revning blir de stående lattorna revlinjer och bildar en nytt sträckt förlik, det blir enkelt att reva och formen på seglet behålls när det är revat.
Film om stående lattor
att tänka på
För att säkerställa att funktionen är optimal vid inrullning av rullstorsegel
- Masten måste vara trimmad korrekt, En rullmast för böja max 0,02 x förlikslängden. 10= 2cm böj på mitten.
- Profilen inne i masten ska vara tillräckligt spänd. Detta bör kontrolleras ca vart 3-4 år.
- Toppvant ska vara dragna till 25% av wirens brottslast
- Schackel i toppen av seglet måste vara ett vridet schackel.
För mer information läs på seldéns hemsida