Ett storsegel med korta lattor i akterliket och en genomgående topplatta. Genom att ha kortare lattor i de nedre delarna av seglet gör seglet enkelt att trimma. De korta lattorna gör också att seglet väger mindre är lätt att hissa. Det är normalt det bästa valet för kappsegling. Tänk på att korta lattor ger mindre skav mot riggen och spridare när man seglar medvind. Vilket gör det till ett bra alternativ om du planerar en långsegling eller att segla medvind långa sträckor. Gör man seglet i en triradial design så kan man välja att ha en tjockare duk i sista panelen vid akterliket. Det gör akterliket lite styvare och ökar livslängden. Konturlinjer är ett bra tillval så att man enkelt kan se bukplacering och djupet på seglet.
På ett storsegel med korta lattor minskas segelytan i hård vind genom att reva seglet, tänk till om antal rev du vill ha i seglet. Många moderna båtar mår generellt bra av att reva storseglet tidigt. Då seglas båten utan att den kränger för mycket och driver i sida. Nästan alla moderna storsegel sys lösfotat så att uthalet till storseglet svarar snabbare. Alla segel har telltales i akterliket och kan fås med en rad olika tillbehör och i olika material.
Ett enkelt trimtips för kryss i medelvind är att twista seglet så att topplattan är parallell med bommen och övre “telltalen” slår in bakom segel ca 50% av tiden. Har du en fraktionsrigg så är häckstaget en nyckel för att plana ut seglet i mycket vind när du kryssar. Se till att block och trimlinor löper lätt så att det är enkelt att använda. Det är också viktigt att storskotet har rätt utväxling så att du kan arbeta aktivt med det.
Exempel på tillval
Anpassat antal rev, travare eller replik, konturlinjer, segelnummer, klassmärke, cunningham, snabbrev, lazyjacks eller en zip bag.